Кой ще управлява бъдещата галерия? Защо проектите са неизвестни за обществеността?
Галерията на „Гладстон“, известна като галерията на Дружеството на пловдивските художници, отново се строи след известно забавяне. Преди няколко дни стана ясно, че проектът е модифициран и променен, а това е станало и без знанието на самото Дружество. Хаосът с това пространство не е „от вчера“ – още в предходния етап на строеж имаше куп недоразумения, като изобщо изборът на проектант арх. Петкана Бакалова, която в последствие прескочи възложителя и представи иначе тайния проект пред обществеността, с идея за прозрачност, а малко по-късно и се отказа от ролята си на проектант на сградата.
Така днес, след начало, спиране и ново начало на строителството си задаваме няколко въпроса, които вълнуват пловдивчани, независимо дали са любители на изкуството, експерти в сферата, художници или обикновени данъкоплатци:
- Защо Община Пловдив пази в тайна проекта за бъдеща галерия? Какво толкова странно и необичайно има в това обществеността да е наясно с вида на тази бъдеща галерия?
- Ако той се покаже, на кого трябва да се представи този проект? Макар и сградата да се води на думи на „Дружеството на пловдивските художници“, този проект трябва да го види само Снежана Фурнаджиева, председател на Дружеството на пловдивските художници? Не трябва ли да го видят също архитектурната гилдия, а и изобщо – цялата пловдивска общественост, предвид това, че инвестицията все пак е с публични средства, т.е. на всеки един пловдивски данъкоплатец?
- Кой е автор на последния проект? След последната промяна в екипа, отново публично не се знае кой строи знаковата пловдивска сграда. Как се избират архитектите и останалата част от екипа, отговорна за концепцията на бъдещата галерия? Защо всичко това е анонимно?
- Има ли специалисти, запознати със съвременните концепции за галерийни пространства по света? Как са избрани? Кои са те? Съвременните концепции са различни, разнообразни, някои по-авангардни, други по-консервативни, но въпреки това бетон се лее без изобщо да е имало дебат какво правим, без да знаем има ли изобщо концепция това изложбено пространство?
- Кой и по какъв начин ще менажира бъдещата галерия? Освен концепция при проектирането, трябва да има концепция и при управлението. Ще има ли съревнование на концепции или просто ще се даде на някого за менажиране?
- Ако това са Дружеството на пловдивските художници – каква е тяхната концепция? В качеството си на председател на ДПХ, какво предвижда Снежана Фурнаджиева в нейната концепция? Ако тя поеме управлението на сградата, ще имат ли достъп до галерийното пространство творци извън ДПХ (все пак някои от най-знаковите художници в Пловдив не членуват в дружеството) и за други изкуства въобще? Кой ще взима решенията за право на ползване на бъдещата галерия?
- Ако има приходи и печалба от дейността, кой ще ги акумулира и как ще бъдат реинвестирани средствата? Ще самоиздържа ли бъдещата галерия? Пред кого ще се отчита за публичните ползи от това публично пространство?
Щото ди Тоти си чака 20 -то % и от тук…
Хубави въпроси, но надали ще получат отговор.